Galway Girl - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Romie Leenen - WaarBenJij.nu Galway Girl - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Romie Leenen - WaarBenJij.nu

Galway Girl

Door: RomieinDublin

Blijf op de hoogte en volg Romie

15 November 2011 | Ierland, Dublin

Dat is de titel van een in Ierland wereldberoemd liedje. De lyrics zijn ook wel toepasselijk: "I took a stroll down the old long walk of the day [...] on a grand soft day.." Afgelopen weekend ben ik namelijk met Joan naar Galway afgereisd! Onder andere om haar familie te bezoeken "down the countryside". En platteland was het zeker! Ik schat dat het inwoneraantal ongeveer zoveel is als onze straat in Eys. Maar wat een prachtige huizen hebben de mensen daar gebouwd. Het zal natuurlijk wel niet al te duur zijn om je paleis daar neer te zetten. Er zijn namelijk vrijwel geen voorzieningen. Het volgende plaatsje ligt op zo'n 10 min. rijden met de auto.
Maar dat mag de pret zeker niet drukken, want Joan's familie woont allemaal op een steenworp afstand van elkaar en dus konden we gezellig bij iedereen langsgaan en theeleuten :) En bij thee hoort natuurlijk een koekje of een scone. Of een cakeje.
Ja, wat eten betreft kwam ik niets tekort! Joan's moeder had o.a. een Irish stew (stoofpot met lamsvlees) gemaakt met aardappelen uit eigen tuin. Het boerenleven! Maar goed, nu komt het... na het eten kregen we een toetje en mij werd gevraagd of ik appeltaart (niet te verwarren met onze appeltaart, het ziet er anders uit - platter - en smaakt iets anders) of "Mince Pie" wilde. Ik had al eens van deze laatste gehoord en meende me te kunnen herinneren dat het een keer vertaald werd met 'pasteitje'. Ik moet wel heel raar hebben gekeken want mijn gedachte was: "nee, ik hoef nu geen gehaktpasteitje na het eten..." Dus ik bedankte en ging voor de apple tart en custard cream (soort kookpudding, maar romiger). Later vroeg Joan's moeder of ik echt geen Mince Pie wilden hebben, en ik dacht: oke, ik probeer het wel eens (ze waren niet zo groot, dus dat scheelt). En wat bleek: a) het was zoet b) er zat helemaal geen vlees in!'Mincemeat filling', zoals op de verpakking stond, was gewoon een fruitvulling!!!! Gelukkig kon ik me verschuilen achter het feit dat ik een buitenlander ben.. Een dorpsgenote wilde een keer mince pies maken en ging toen naar de slager om gehakt te kopen!
Hoe die combinatie tussen zoetig deeg en hartige vulling gesmaakt moet hebben, daar wil ik niet aan denken, haha.

Ik heb overigens, naast van het boerenleven geproefd te hebben, ook nog Galway City bezocht. Ik moet zeggen: dit was een hele andere stad dan Dublin. De stad zag er heel erg toeristisch uit, met nauwe straatjes en kleine winkeltjes. Het weer was erg mild en dus hebben we rondgelopen, langs Shop Street (hoe toepasselijk) en een heerlijke sandwich met soep gegeten bij de plaatselijke pub.
Ook zijn we nog naar Salthill geweest, waar je heerlijk langs de kust kunt lopen. Joan vertelde dat het vroeger een vakantieoord was voor velen, maar dat mensen tegenwoordig toch liever naar een zonniger land gaan. Tja, in Galway regent het nu eenmaal vaak.. Gelukkig hebben wij daar geen last van gehad.
Kortom, een heerlijk weekendje weg!


  • 16 November 2011 - 06:55

    Mutti:

    Hallo Romie
    Wat lief dat Joan je een weekend heeft meegenomen naar haar familie. Dan zie je hoe de mensen op het platteland van Ierland. Wat ik op de foto's zie, vind ik op onze natuur lijken. Mooie foto's en geboft met het weer. Ze kunnen wel veel over t weer praten daar, maar volgens mij valt het allemaal best mee.
    Geniet nog maar van alles wat je nog kunt zien/meemaken daar.
    De pepernoten liggen hier klaar, Jeanine neemt ze volgende week voor je mee. Ben benieuwd wat ze ervan vinden !
    Heel veel lieve groetjes uit Eys
    Mutti

  • 16 November 2011 - 08:30

    Vati:

    Ha die Romie,
    Wat leuk dat je ook de westkust van Ierland heb bezocht. Als we langer in Ierland waren geweest waren we daar zeker ook naar toe gegaan. Alweer bijzonder aardig van Joan dat ze je heeft meegenomen. De foto's geven een aardige indruk hoe de country side eruit ziet. Calway schijnt inderdaad een toeristische stad en vooral ook een universiteitsstad te zijn. Lijkt me aardig vertoeven daar met al die pubs en live muziek.
    Nog veel plezier in Dublin en doe Joan maar de groeten,
    Pa

  • 16 November 2011 - 09:25

    Peter Ritchi:

    Romie,

    En alweer een heel mooi en interessant reisverslag.
    Zo gaandeweg komen we heel wat te weten over Ierland en jouw studieplek.
    Ga zo door.

    Peter


  • 16 November 2011 - 09:30

    Anniek :

    ha romie

    ja wat lief dat die joan je mee had genomen, mijn landlady sleept mij ook altijd overal mee heen:-p. de foto's zijn prachtig, t platteland voelt denk ik voor ons Dutchies wel wat vertrouwder dan de drukke stad toch?
    Ik had ook al van de beruchte mince pie gehoord, bij mij zeiden ze er gelukkig meteen bij dat er niet echt vlees in zat.
    Ook leuk dat je de ierse muziek leert kennen, voor je t weet zit je 'the wilde rover' mee te zingen :-p
    groetjes uit Buckingham,
    x anniek

  • 18 November 2011 - 20:47

    Annie:

    Hoi Romie,
    Nou ik heb even bij moeten lezen, ik hing een stuk achter. Geweldig wat je allemaal mee maakt en ziet. En lief van die mensen dat je zo maar uitgenodigd werd en ook nog verwend met lekker eten, daar hou je wel van hé? Nog maar een paar weekjes en dan ben je weer even terug op je eigen plekje. fijne dagen gewenst samen met Jeanine.
    Groetjes van Annie en Piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Stage in Dublin

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2012

Slàn go fóill Eire / Goodbye Ireland

16 Januari 2012

My little black donkey..

04 December 2011

Hollywood: Irish style

15 November 2011

Galway Girl

07 November 2011

Zondag
Romie

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 30387

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

Au Pair Nottingham

22 Augustus 2011 - 26 Januari 2012

Stage in Dublin

30 Oktober 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in Dublin

Landen bezocht: