Slàn go fóill Eire / Goodbye Ireland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Romie Leenen - WaarBenJij.nu Slàn go fóill Eire / Goodbye Ireland - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Romie Leenen - WaarBenJij.nu

Slàn go fóill Eire / Goodbye Ireland

Door: RomieinDublin

Blijf op de hoogte en volg Romie

23 Januari 2012 | Ierland, Dublin

Ja, ik heb inderdaad wat Iers opgepikt in de tijd dat ik hier ben! Het is een -in mijn ogen- ingewikkeld taaltje met hoofdletters midden in een woord en een uitspraak die me een beetje laat denken aan Russisch / Pools.. of nou ja, in ieder geval iets onbegrijpbaars.
Maar je raakt eraan gewend na een tijdje. Hoewel.. toen ze de digitale borden bij de bushaltes (waarop staat aangegeven over hoeveel minuten de volgende bus komt) tweetalig hadden gemaakt, dacht ik dat er iets mis was met die dingen.. Het zag er zo vreemd uit toen ik het voor de eerste keer zag..
Zo heeft het ook even geduurd voordat ik erachter kwam dat Dún Loaghaire wordt uitgesproken als Dun Lierie. Dit idyllische plaatsje wilde ik een paar maanden geleden bezoeken, maar toen werd ik gehinderd door de overstromingen..Dit weekend was het eindelijk zo ver: gewapend met fotocamera ging ik met de Dart-trein naar Dún Loaghaire. Het was een zonnige dag, maar natuurlijk begon het net te regenen toen ik naar buiten liep. Gelukkig hield die bui niet lang aan en bleef het de rest van de dag droog en zonnig. Eenmaal aangekomen op mijn plaats van bestemming, bleek er een soort kermis / snuffelmarkt aan de gang te zijn in People's Park. Er stonden een aantal springkussens (hier beter bekend als "Bouncy Castle's", een veel leukere benaming vind ik zelf!) en het aantal kinderen was werkelijk waar overweldigend. Maar goed ik liep langs wat kraampjes waar ze chocolade (de naam alleen al was leuk: "Chocolate Fairy"), muffins en zelfs oesters-to-go verkochten. Daarna ben ik van de East Pier naar de West Pier gelopen, niet alleen langs de kust, maar ook langs de kleine straatjes van Dún Loaghaire. Het is dichtbij Dublin, maar het leek wel een of ander vakantieoord, heel anders dan de stad.
Dat wil overigens niet zeggen dat er geen voorzieningen zijn, er zijn namelijk meer voorzieningen dan in Eys, Gulpen en Simpelveld samen, compleet met winkelcentrums, talloze pubs en cafés en een bioscoop. Tja, je raakt er ook wel een beetje aan gewend, aan het stadse leven na een paar maanden. Zo zit ik nu vanuit de Starbucks in Grafton Street m'n blog bij te werken. Ik ga dat zeker missen als ik weer thuis ben, ik heb mezelf sowieso altijd meer een stadsmens gevonden dan een dorpsmens. Ik hou vooral van het feit dat de supermarkten zulke lange openingstijden hebben. Zelfs de buurt-Spar in Artane, waar ik woon, is open tot 12 uur 's nachts ofzo. Zo hoefde ik nooit bang te zijn dat alle winkels dicht waren na het werk, als ik nog wat boodschappen moest doen. Nou ja, zoals de Duitsers zouden zeggen: "Alles hat ein Ende, nur ein Wurst hat Zwei". Ik heb veel geleerd en ik ben blij dat ik naar Ierland ben gegaan. Het heeft een hele nieuwe wereld voor mij geopend. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten, was nog nooit in Ierland geweest en wist niet eens hoe een Iers accent klonk. En Youtube is ook niet echt een betrouwbare bron wat dat betreft; Jonathan Rhys Meyers (acteur, speelde in dramaserie The Tudors en is van Ierland) klinkt ook elke keer anders (Brits, Amerikaans, you name it!). Van Graham Norton (die van de gelijknamige talkshow) zou je niet eens meer zeggen dat-ie Iers is; hij heeft nu zo'n camp-Brits accent.
Gelukkig weet ik nu wel beter en kan ik zelfs horen of een Dubliner van de Northside of Southside is haha :P
Northsiders zitten namelijk altijd bij mij in de bus ;)
Maar goed, dat is ook deel van de cultuur haha!
Bedankt allemaal voor het lezen van mijn blog en hopelijk tot een volgende keer!!!

  • 23 Januari 2012 - 20:15

    Mams:

    Hallo lieve Romie,
    Fijn dat je zo genoten hebt van en in Ierland. Ik ben blij als je weer thuis bent, Eys is wel nog steeds een dorp, we zijn niet meer gegroeid sinds je weg bent gegaan...
    Hopenlijk krijg je alles goed ingepakt en tot donderdag!
    Dikke knuffel van mams

  • 24 Januari 2012 - 09:10

    Anniek:

    ha Romie,

    wat een grappig en leuk verhaal en weer erg leuke foto's.

    ik zie je Maandag weer!
    x

  • 27 Januari 2012 - 18:13

    Marjo:

    Hallo Romie,
    Terwijl ik dit schrijf ben jij weer terug in het pittoreske dorpje Eys. Jouw laatste reisverslag is weer erg mooi. Goed om te lezen dat je een leerzame fijne stage-periode in Ierland had. Deze tijd met alle ervaringen neemt niemand je meer af. Waarschijnlijk zal het even wennen zijn om je 'oude' leven weer op te pakken.
    Misschien kun je ook eens een een verslag maken over de speciale plekken, de sfeer, de bewoners enz. van je eigen woonplaats. Dat zou ik met plezier willen lezen. Wie weet. volgt dat nog als afsluiting van je Ierland-periode.
    Heel veel succes met alles en ik hoop je snel weer eens te zien.
    Groetjes, ook van Peter,
    Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Stage in Dublin

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2012

Slàn go fóill Eire / Goodbye Ireland

16 Januari 2012

My little black donkey..

04 December 2011

Hollywood: Irish style

15 November 2011

Galway Girl

07 November 2011

Zondag
Romie

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 30366

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

Au Pair Nottingham

22 Augustus 2011 - 26 Januari 2012

Stage in Dublin

30 Oktober 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in Dublin

Landen bezocht: