100 jaar oude kaartjes, Lady Elizabeth en Guinness - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Romie Leenen - WaarBenJij.nu 100 jaar oude kaartjes, Lady Elizabeth en Guinness - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Romie Leenen - WaarBenJij.nu

100 jaar oude kaartjes, Lady Elizabeth en Guinness

Door: RomieinDublin

Blijf op de hoogte en volg Romie

26 September 2011 | Ierland, Dublin

Dit weekend was het dan zover: mijn ouders waren overgekomen om bij te kletsen en een weekend sightseeing in Dublin.
Ik had geluk, want ik mocht eerder weg van m'n stage op vrijdag, dus kon ik de middag al doorbrengen met mijn ouders.
Vrijdagavond was het Culture Night in Dublin (en andere grote steden in Ierland), wat betekent dat musea, theaters en andere culturele instellingen hun deuren openstelden voor gratis voorstellingen, workshops en demonstraties. Wij zijn uiteindelijk in Temple Bar gebleven en naar The Black Church (een atelier, geen kerk) gegaan voor een demonstratie over drukprinten. Erg leuk om een keer gezien te hebben. We kwamen tot de conclusie dat digitaal printen toch een stuk eenvoudiger is!
Op zaterdag zijn we met de Dublin Sightseeing Tourbus de hele stad doorgereden. Dankzij Jack van mijn werk, die alle culturele activiteiten op school organiseert, hebben we gratis kaartjes gekregen. Alleen toen we in de bus wilde stappen zei de chauffeur dat die kaartjes 'ongeveer 100 jaar oud zijn'... Gelukkig konden we de kaartjes omruilen voor recentere en dus konden we langs allerlei bezienswaardigheden gaan met de bus, van Phoenix Park (waar het huis van de huidige presidente is!) tot de Guinnessfabriek. In het Guinness Storehouse hebben we gezien hoe Guinness gebrouwen wordt en gezien hoe je zoveel mogelijk merchandising in een bezienswaardigheid kunt stoppen ;) Maar goed, het was zeker de moeite waard en... we hebben zelfs Guinness geproefd! Het was gelukkig niet zo vies als ik dacht, dus misschien dat jullie binnenkort wel Guinness Chocolate Truffles of Gerookte zalm met Guinness krijgen voorgeschoteld van mij haha :P
Want er zijn dus blijkbaar ook recepten met Guinness!
Na het bezoek aan Guinness konden we nog naar de Jameson's distillery, maar dat vonden we toch een beetje veel van het goede na al dat bier.
Ander keertje dan maar.
Zondag zijn we naar Dalkey geweest, een erg mooi dorpje op zo'n half uur met de trein van Dublin Centrum. We zijn naar het Dalkey Castle geweest, waar we een rondleiding kregen van Lady Elizabeth herself! (voor degenen die niet weten waar ik het over heb: die van The Tudors!!). Ze vertelde dat we niet bang hoefden te zijn dat we vlooien kregen (nogal veelvoorkomend in die tijden), want alle kleren werden gewassen in urine. De ammoniak daarin doodt alle ongedierte, dus dat was fijn in ieder geval. Voel je je al een beetje ziek? Geen probleem, de Barber Surgeon was er ook! Hij doet vanalles, van haar knippen en baarden scheren tot amputaties van ledematen en tanden trekken. Maar ook aderlatingen, waarbij er een ader werd doorgesneden zodat een bepaalde hoeveelheid bloed uit het lichaam kon lopen. Daarna werd de ader weer dichtgebrand (ja hallo! anders bloed je dood ;)) en werd de (inmiddels bloedrode) houten stok die je al die tijd vasthield buitengehangen met het verband. Zo wist iedereen dat de rondreizende Barber er was. Handig toch?
Al met al was dit een hele leuke, interactieve tour. Zeker aan te raden. Natuurlijk warne we daarna een beetje hongerig en gingen we iets lekkers eten bij een leuk restaurantje, genaamd Tramyard. What's in a name, het oude tramspoor liep erlangs...;)
We vonden het interieur zo leuk dat we daar ook wat foto's van hebben gemaakt.
Toen we weer terug richting Dublin gingen waren er toch wat buitjes overgetrokken haha!
Maar gelukkig was het het hele weekend prachtig zonnig weer verder. Vandaag was het ook nog mooi weer en het zou nog zo blijven tot woensdag. Daarna kan het wel eens winter worden.....
Maar ik heb m'n winterjas inmiddels dus dat moet geen probleem zijn..
Oké ik hou jullie op de hoogte en geniet van de foto's :)
Groetjes,
Romie


  • 27 September 2011 - 10:31

    Anniek:

    ha romie
    de foto's zien er prachtig en erg itneressant uit. Kei leuk dat je ouders over zijn gevlogen, mijn ouders komen ook in hun herfstvakantie, nog ff wachten dus.... wel goed dat je eindelijk guiness hebt geproefd, dat moet bijna wel in Ierland hoor! Ik houd zelf helemaal niet van bier, maar in Ierland had ik zeker guiness geprobeerd! Fijn om te horen dat alles goed gaat. Ik denk dat we zo ongeveer 2 hele dagen nodig zullen hebben om bij te kletsen als we terug zijn:-p

  • 27 September 2011 - 14:32

    Mutti:

    Hallo lieve Romie,
    We hebben 3 dagen heerlijk genoten in Dublin,wat een mooie stad! Wat een lekker gebak, vriendelijke mensen, leuke collega's, fijne woonplek, leuke pubs met vrolijke muziek.
    We hebben best wel de toerist uitgehangen met jou als gids, ongelooflijk hoe je de weg overal vindt in die wirwar van linksrijdend verkeer. Gelukkig dat ze bij de zebra op de weg schrijven naar welke kant je moet kijken! We zijn trots op je dat je alles zo goed op orde hebt binnen zo een korte tijd, jammer dat we Joan niet hebben gesproken, maar we mailen wel met haar. We zijn nog aan het nagenieten (denk dat Sjefke op zoek gaat naar Guinness bij de plus en voor mij brownies mee gaat nemen)
    Heel veel groetjes en een dikke knuffel van mutti

  • 27 September 2011 - 14:36

    Oma Ees:

    Hallo Romie,
    Gelukkig dat je leuke collega's hebt, daar ben ik vroee vuur!
    Ik lees je berichten bij Sjef op de ipad en vind het fijn dat ik je kan volgen. Van Roos heb ik het adres gekregen, dan kan ik je een brief sturen.
    Heel veel groeten voor jou daar in Dublin van oma Ees

  • 27 September 2011 - 20:18

    Marjo:

    Hallo Romie,
    Uit je reisverslag en de foto's blijkt duidelijk dat jullie een heel fijn weekend hebben gehad. Nu weten je ouders tenminste waar je voorlopig woont en werkt. Wij verheugen ons ook over je reisverslagen en foto's. Zo leren wij heel wat over Dublin en omgeving.
    Hier gaat alles gelukkig goed. Zaterdag gaan wij naar het feest van je zusje Melanie. Wij zijn benieuwd naar de live verslagen van je ouders over het weekendje Dublin.
    Nog een goede week, een fijn weekend en veel succes met alles!
    Groetjes, Marjo en Peter

  • 30 September 2011 - 18:14

    Annelies:

    Hallo Romie.

    Leuk om alles te lezen en om de foto's te zien, zo blijven wij ook een beetje op de hoogte van wat je daar al zo doet. Geweldig dat je je zo goed kunt redden in Dublin.
    Heel veel groetjes en een fijn weekend.

    Funs en Annelies


  • 02 Oktober 2011 - 19:49

    Annie En Piet:

    Hoi Romie, Wat kan jij boeiend schrijven, daar kan ik van genieten. Echt leuk wat je allemaal vertelt, net of ik een beetje in de buurt ben. En ik verheug me nu al op die chocolade truffels, op de gerookte zalm en dat bier wil ik ook wel proeven. Dag romie, groetjes en kus van Annie en Piet

  • 10 Oktober 2011 - 18:09

    Anica:

    Hee nichtje van me,

    leuk om weer 2 reisverslagen te lezen. Je vader en moeder waren erg enthousiast over hun bezoek en ik begreep dat je zussen ook nog op bezoek komen. Gezellig! Hier gaat nog alles prima. Nog niks geboren, maaaaaar.... woensdag is het volle maan :)

    Groetjes Anica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Dublin

Stage in Dublin

Recente Reisverslagen:

23 Januari 2012

Slàn go fóill Eire / Goodbye Ireland

16 Januari 2012

My little black donkey..

04 December 2011

Hollywood: Irish style

15 November 2011

Galway Girl

07 November 2011

Zondag
Romie

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 30365

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

Au Pair Nottingham

22 Augustus 2011 - 26 Januari 2012

Stage in Dublin

30 Oktober 2016 - 30 November -0001

Wonen en werken in Dublin

Landen bezocht: